BROJAČ POSJETA

12/16/2012

MISTIČNE PORUKE NA ZAGREBAČKIM FASADAMA 1. dio

Kroz povijest grada Zagreba brojni su graditelji ostvarivali djela koja su ovaj grad pretvorila u umjetničko djelo. Obrazovani na drevnim ezoterijskim tradicijama graditelja gotičkih katedrala, na svojim su građevinama ostavili brojne okultne poruke i znakove. Serija postova "Mistične poruke na zagrebačkim fasadama" posvećena je potrazi za porukama koje su graditelji, u obliku alegorijskih prikaza, ostavljali na svojim djelima kao putokaz svima onima koji svijetom hodaju uzdignute glave.


ZGRADA HRVATSKIH ŽELJEZNICA

Od samih početaka drugog tisućljeća, prostor Donjeg grada bio je tek podgrađe Gradeca prekriven vinogradima i oranicama koje su hranile stanovnike unutar zidina Gornjeg grada. Tek prestankom turske opasnosti u 17. stoljeću, urbani prostor grada prerasta njegove obrambene zidine i počinje se širiti južnije od njih. Međutim, nakon ujedinjenja Gradeca i Kaptola 1850. godine, a naročito poslije velikog potresa 1880. godine, prostor današnjeg Donjeg grada počinje se razvijati u skladu s misli europske teorije umjetnosti toga doba, koja grad poistovjećuje s umjetničkim djelom. 

Prema urbanističkom rješenju regulacije zagrebačkog Donjeg grada iz 19. stoljeća, između Ilice i nove željezničke pruge podiže se pravilan geometrijski grad s brojnim zdanjima javne i društvene namjene, dok je Lenuzzijeva potkova, sa brojnim parkovima, perivojima i fontanama, Donjem gradu ostavila prepoznatljiv i nezaboravan šarm.

Intenzivan razvoj grada stvorio je potrebu za iskusnim i kvalitetnim graditeljima i arhitektima. Ausrto - Ugarska monarhija obilovala je takvim ljudima koji su se školovali i obrazovali na tradicijama srednjovjekovnih graditelja gotičkih katedrala. Mnoga ezoterična znanja na taj su način prenešena i ugrađena u zdanja Donjeg grada, a potragu za njima započet ćemo upravnom zgradom Hrvatskih željeznica u Mihanovičevoj ulici.



Razigrana historicistička fasada ove predivne zgrade krije u sebi mnoge slobodnozidarske simbole koji su, kako ćemo vidjeti, raspoređeni po fasadi na način da tvore složeni znakovni sustav, koji u sebi prikriva hermetično učenje o dualnoj prirodi univerzuma.

Tradicija sakrivanja ezoteričnih poruka u građevine potječe još iz vremena vitezova templara. Ratujući u križarskim pohodima, koje su vodili u Svetoj zemlji, templari su došli u kontakt sa mnogim vrijednim i naprednim znanjima. Neka od njih mogli su prakticirati u sklopu kršćanske doktrine toga doba, ali mnoga znanja morali su itekako skrivati od  službene religije kojoj su služili. Da bi ta učenja bila što teže dostupna trebalo ih je sakriti tamo gdje ga moćni kler nikada neće tražiti - u same katedrale. Zbog nekih još dan danas nepotpuno razjašnjenih i zato mističnih okolnosti, viteški templarski red je ukinut, a njegovi članovi pohvatani i optuženi za gnozu i herezu - većinom su pogubljeni. Čuvari tajnih učenja na taj su način postali graditelji, čiji će strukovni ili slobodno zidarski ceh kroz stoljeća prerasti u moćnu tajnu organizaciju - masoneriju. Više o samom misteriju gotičkih katedrala pročitajte na OVOM zanimljivom linku, a ja ću se u daljnjem tekstu fokusirati na prikrivene zanimljivosti ovog atraktivnog objekta.

Prije same analize simbola prisutnih na fasadi treba obratiti pažnju na jako zanimljivo krovište ovog zdanja.



Primjetite geometrijske oblike u kojima je izvedeno ovo krovište. Prevladavaju tri forme: piramide, kupole i obelisci. Sve tri forme imaju snažnu simboliku koja se kroz povijest upotrebljavala u sakralnoj, ali i svjetovnoj arhitrkturi diljem svijeta bez obzira na religiju.

Najpoznatija od tih formi je svakako piramida. Iako su joj plohe bogato ukrašene (slika gore), radi se o pravoj pravcatoj piramidi, čiji oblik osim simboličke zasigurno ima i izraženu energetsku funkciju. 



Baš kao i piramide, snažnu energetsku funkciju imaju i kupole koje su također prisutne na ovom krovištu. Treba primjetiti obeliske u podnožju kupole kao i zanimljiv portal (slika dole) izveden u formi neobarokne "edikule" sa dva stupa koja nose snažnu masonsku simboliku (Jakim i Boaz).




Sam prozor u središtu edikule zaštičen je zaštitnom mrežom koja je izvedena na način da neodoljivo podsjeća na šestar i kutomjer (najpoznatiji masonski simbol) okružen sa četiri kruga koja očito simboliziraju četiri strane svijeta.

Poznata je stvar da kupole i piramide privlače, zadržavaju i kanaliziraju suptilne energije kojih su drevni graditelji itekako bili svjesni, a što je važnije - znali su manipulirati njima. Pretpostavljam da su te vještine također bile dijelom korpusa znanja drevnih templara. Kupole i piramide se svugdje u arhitekturi često zajedno pojavljuju simbolizirajući ženski (kupola) i muški (obelisk/piramida) princip, a savjetujem vam da zanimljiv post na tu temu pročitate na OVOM linku.



Krovište ove zgrade kao da ima nešto zajedničko sa gotičkom arhitekturom koja uvijek stremi okomito prema nebu. Ono kao da simbolizira povezanost između onoga što je gore i onoga što je dole, neba i zemjlje, božanskog i ljudskog.

Što se fasade tiće - odmah iznad glavnog ulaza u zgradu, na središnjem rizalitu imamo nedvosmislene primjere slobodnozidarskih simbola. Međutim, osim samih simbola ova fasada, kao cjelina, mogla bi se protumačiti kao složeni znakovni sustav koji u sebi sadrži ezoteričnu poruku. Najprije ih pobliže pogledajmo...





Kotač sudbine (slika dolje) čije se žbice šire poput sunčevih zraka. Kotač, baš kao i krug, simbolizira univerzum, cjelinu i zatvoreni krug zbivanja. Krila nadodana kotaču možebitno se referiraju na apriornu spoznaju ili čistu ideju koja još nerealizirana egzistira u svijetu ideja - nematerijalni princip.




Donja slika - Šestar i kutomjer (trokut u ovom slučaju) priča nam o drevnom ezoterijskom učenju: kako na nebu tako i na zemlji. Drugačije rečeno, ovaj simbol uči o dualnoj prirodi univerzuma. Šestar kao aktivni princip, odozgo prema dole, u božanskim omjerima, na zemlju (kutnik ili trokut - pasivni princip) prenosi nebeske ili božanske aspekte i principe. U ovom slučaju moglo bi se protumačiti kako ideju (simboliziranu kotačem s krilima) sa neba prenosi na zemlju - u stvarnost.



Mnogi autori tvrde kako ovaj simbol, u stvari, predstavlja seksualni čin, tj. da šestar predstavlja muške nad raširenim ženskim nogama. Možda ta interpretacija djeluje vulgarno, međutim čak i tako vulgarna ona podupire koncept dualnosti - muško ženskog, ili pasivno aktivnog polariteta. U srazu polariteta događa se kreacija - novi život. 

Bitno je primjetiti i muško ženske profile između kojih se ovaj masonski simbol smjestio. Oni kao da imaju funkciju polariziranja inače simetrične lijeve i desne strane fasade.


Simbol na slici dole prikazuje zupčanik nad prekrižena dva čekiča. Zupčanik u masoneriji simbolizira zajedništvo (sjetite se izreke kako smo svi mi samo jedan mali zupčanik ili kotačić u jednom velikom mehanizmu ili Velikom Djelu). Zupčanik je i simbol Rotary kluba za kojega mnogi tvrde da je masonska podružnica. Čekić pak simbolitira rad, stvaranje vlastitim rukama i proizvodnju. Dakle - materijelni aspekt.




Čitajući ove simbole sa lijeva na desno možemo iščitati zanimljivu poruku. Prvi simbol, kotač s krilima, asocira na oblake i nebo što u metafizičkoj formuli "kako gore, tako i dole" simbolizira pojam "gore", dok treći simbol - čekić i zupčanik asocira na tešku industriju, materiju, tj. pojam "dole". Simbol između njih - šestar (aktivni princip) i trokut (pasivni princip) govori nam o uzajamnosti, sjedinjenju i kreaciji po kojoj je sve nastalo.  

Osim ovog horizontalnog prikaza na fasadi zgrade Hrvatskih željeznica imamo i vertikalni prikaz jedne te iste priče:




Stupovi ispred ulaza (baš poput stupova na edikuli na krovu) neodoljivo podsjećaju na stupove Jakim i Boaz - neizostavnu dekoraciju svakog masonskog hrama. Oni također jasno simboliziraju ženski i muški princip koji poput stupova podupiru nebesa (univerzum). 

Odmah iznad stupova, na vrhu svoda iznad ulaza u zgradu, prisutan je prikaz zagonetnog bradatog muškarca s krunom koji neodoljivo podsjeća na feničanskog arhitekta Hirama Abifa - glavnog arhitekta Solomonovog hrama. O njemu sam više pisao u posu o grbu grada Zagreba.






 Promatrajući dakle ovu fasadu horizontalno ili vertikalno, ona nam priča jednu te istu priču o dualnoj prirodi univerzuma.




Zanimljiva karakteristika ove zgrade je ta što znakovni sustav, sadržan u mnogobrojnim simbolima, funkcionira poput holograma jer u gotovo svakom pojedinom simbolu sadrži prikaz cjelokupnog koncepta, tj. ezoteričnog učenja o dualnoj prirodi univerzuma. 

Ova, kao i mnoge druge zgrade koje ću tek obuhvatiti ovom serijom postova, čovjeka naprosto podsjećaju da postoji jedna sasvim nova, gotovo nepoznata dimenzija grada Zagreba. Međutim, tu njegovu šarmantnu perspektivu moguće je sagledati samo ako pogled sa ceste usmjerite prema gore. Možda je tajna svrha ovih zagonetnih simbola upravo da otkrivajući ljudima svu svoju ljepotu, drže čovjeka podignute glave i uspravnim.

Niveta

1 komentar:

Komentari neprikladnog sadržaja poput reklama, govora mržnje ili seksualnih aluzija neće biti objavljeni.