BROJAČ POSJETA

2/07/2013

MISTIČNE PORUKE NA ZAGREBAČKIM FASADAMA 3.dio

Krajem devetnaestog i početkom dvadesetog stoljeća prostor današnjeg Donjeg grada Zagreba bio je jedno veliko gradilište. Nakon velikog potresa 1880. godine, na ruševinama podgrađa podno zidina Gradeca i Kaptola, u skladu sa novim urbanističkim vizijama, podizao se novi grad. Zagreb onog vremena postao je tako vrlo primamljiva destinacija za graditelje, arhitekte i zanatlije svakojakih profila. Osim toga, kako je kršćanska stega nakon epohe prosvjetiteljstva popustila, to je bilo i vrijeme uskrsnuća raznih okultnih znanosti i učenja. Budući su se takva znanja i učenja njegovala, između ostalog, i u slobodnozidarskim tj. masonskim ložama, mnogi od zaslužnih graditelja Zagreba bili su pripadnici tog Bratstva. Umjetničko arhitektonsko djelo uvijek u sebi nosi specifičan trag svog autora, pa analogno tome i grad, kao Veliko djelo, nije mogao ostati bez okultnih tragova misteriozne organizacije koja ga je gradila. Ovaj post posvetio sam tragovima koje su masoni ostavili gradeći Zagreb.


BILJEG BRATSTVA





Pripremajući se za pisanje ovog posta, prije nekoliko dana sam naišao na jedno zanimljivo objašnjenje ovog simbola toliko bremenitog raznim značenjima. U tekstu koji se bavi oživljavanjem pradavne znanosti (svete geometrije) piše kako su šestar i kutnik (simbol slobodnih zidara) jedina dva instrumenta potrebna u svetoj geometriji. Zlatno pravilo te pradavne znanosti glasi da ako morate koristiti bilo koji instrument osim ova dva - onda se bavite geometrijom, ali definitivno ne svetom.

S druge strane - u knjizi "Gaudijev ključ", u jednom njenom poglavlju postavlja se pitanje da li je Antonijo Gaudi, arhitekt slavne katedrale "Sagrada Familia", bio mason? Međutim, jedan uvaženi stručnjak za Gaudija kroz ovu knjigu progovara: "Bi li mason upotrijebio običan konop kako bi projektirao svoje građevine? Bi li mason prezreo kutomjer i šestar, dva od tri masonska svijetla? Ne mogu zamisliti Gaudija kako slijedi smjernice tajnog udruženja čiji Bog određuje granice svemira šestarom. Ne, ne mislim da je Gaudi bio mason."...

U ova dva navedena primjera, koji svaki na svoj način gleda na ovaj simbol, vidljiva je zbrka koja vlada oko njega. Vjerujem da su upravo negativne konotacije koje se vežu uz masone doprinijela tome. Sveta geometrija koja šestarom i kutomjerom pokušava objasniti i opisati univerzum, za pisca gore spomenute knjige predstavlja nemoguću misiju. Djela Antonia Gaudia, slavnog arhitekta poznatog po svojim građevinama čija je statika i neobična geometrija proistekla iz oponašanja prirode koja ne poznaje pravocrtnu liniju kao ni pravi kut, čini se nespojiva sa šestarom, a još manje sa kutomjerom.




Unutrašnjost "Sagrade Familie"
Izvor: http://hr.wikipedia.org/wiki/Sagrada_Familia


I zaista! Već površnim pogledom na njegova djela očiti ćemo tu organsku povezanost sa prirodom koja ne trpi bilo što pravilno. Međutim, ezoterijsko objašnjenje masonskog šestara i kutomjera može nas uvjeriti da taj znak simbolizira upravo one principe iz kojih je Gaudi crpio svoju inspiraciju.

Sjetite se satova geometrije u osnovnoj školi. Osim u Euklidovoj geometriji, šestar smo koristili i u druge svrhe. Između ostalog učili smo da se njime "prenose" geometrijski oblici s jedne na drugu stranu koordinatnog sustava. Isto tako - šestarom i trokutom (kutnikom) može se nekoj duljini odrediti zlatni rez, kojega još nazivaju i "Božanskim omjerom". Po mojemu skromnom mišljenju upravo odavde proizlazi skriveno značenje ovog simbola. 

Gledano u prenesenom smislu - šestarom se (sa neba na zemlju) mogu prenositi i božanski principi. U masonskom simbolu šestar nam ilustrira jednu od najpoznatijih molitvi "Oče naš" i to onaj njen najmističnijem dio koji glasi: "Kako na nebu - tako i na zemlji." Osim što je to dio molitve, to je i drevni pretkršćanski metafizički aksiom koji glasi: "Kako gore - tako i dole", a misli se: "kako u makrokozmosu tako i u mikrokozmosu" tj. "kako u univerzumu tako i u čovjeku". Iz toga proizlazi da je ljudska kreacija opet kreacija Prirode same, Prirode sa velikim "P", Prirode - Boga. 

Po svojoj prilici arhitekt Antonio Gaudi nije bio mason, ali ga (na simboličkoj razini) vrlo lako mogu zamisliti kako šestarom odmjerava principe koji vladaju u prirodi, da bi ih zatim prenio i ugradio u vlastita djela. Upravo tu situaciju, u kojoj šestar okrenut prema gore (prema nebu i univerzumu), ilustrira čovjeka u potrazi božanskim principima pronalazimo i u Zagrebu, na pročelju Muzeja za umjetnost i obrt, čiji projekt potpisuje arhitekt Herman Bolle.



Muzej za umjetnost i obrt
Snimio: Niveta



Muzej za umjetnost i obrt
Snimio: Niveta


Nikakav masonski Bog ne određuje nikakve granice svemira nikakvim šestarom. Svaki simbol, pa tako vjerojatno i ovaj, ima dvije uobičajene definicije. Prva ga tumači kao sredstvo komunikacije kojemu je pripisano neko društveno ili kulturalno značenje, a druga (Jungova definicija) simbol opisuje kao vanjsku sliku nečeg unutrašnjeg. Šestar i kutnik bi, prema tome, mogli biti masonski amblem kojemu je Bratstvo pripisalo upravo gore opisani značaj. Isto tako, šestar i kutnik bi mogli biti vanjska slika onog unutarnjeg, što svaki čovjek posjeduje - moć kreacije.

Mnoga poganska pretkršćanska vjerovanja učila su kako univerzumom djeluju dva suprotna principa čijim se međusobnim djelovanjem događa kreacija. Takvo se učenje naziva dualizam, a koji je snažno prisutan u slobodnozidarskim masonskim simbolima. Upravo položaj šestara i kutnika u njihovom najpoznatijem simbolu, osim gore opisanog značenja, nose simboliku međusobnog djelovanja dvije suprotnosti koje je možda najlakše možemo zamisliti kao suprotne muško ženske principe. Najsvetiji primjer ljudske kreacije je novi život, a On se rađa sinergijom upravo ta dva suprotna spola.






Položaj šestara naznačen crvenom bojom prikazuje oblik kojim se od davnina simbolizirao muški princip. To je u osnovi falusni simbol, a ima oblik obeliska ili piramide (krova). To je i simbol muževnosti, vatre i rata, a koriste ga i mnoge vojske kroz oblike činova.






Nasuprot tome, položaj kutnika u slobodnozidarskom simbolu je podređen gore aktivnom muškom, te predstavlja pasivni ženski princip (bitno je shvatiti da izraz aktivno spram pasivnog, u ovom slučaju, ne podrazumijeva superiorno spram inferiornog).




Simbol u obliku kaleža (grala), stilizirane maternice, slova "V" , naziva se još i "Chailis", i od pradavnih vremena označava ženski princip. Dakle: u ovom simbolu položaji šestara i kutnika otkrivaju nam simboliku međudjelovanja muškog i ženskog principa iz koje se događa ili rađa novi život. Kada spojimo linije kojima smo naglasili položaje ovih alata u simbolu, dobiti ćemo svojevrsni Davidovu zvijezdu...






... čije detaljnije objašnjenje možete naći na OVOM linku, a ja ću napomenuti da se simbol šesterokrake zvijezde često može naći na nadgrobnim spomenicima kao simbol rođenja uklesan uz datum rođenja pokojnika.

Pogledajmo i ostale simbole prisutne na zgradi Muzeja za umjetnost i obrt u Zagrebu




Muzej za umjetnost i obrt
Snimio: Niveta




Muzej za umjetnost i obrt
Snimio: Niveta


Muzej za umjetnost i obrt
Snimio: Niveta




Muzej za umjetnost i obrt
Snimio: Niveta



Muzej za umjetnost i obrt
Snimio: Niveta



Muzej za umjetnost i obrt
Snimio: Niveta


Nakon fasade Muzeja za umjetnost i obrt podsjetimo se masonskog simbola na zgradi Hrvarskih željeznica popraćenog ženskim i muškim profilima (slika dolje), koji dodatno naglašavaju dualnu prirodu ovog simbola. Više o tome pisao sam u pretprošlom postu.

Zgrada Hrvatskih željeznica
Snimo: Niveta


Slobodnozidarski simbol prisutan je i na zgradi Glavnog kolodvora u Zagrebu...






... a pronalazimo ga i na još nekim mjestima u zagrebu, kao što je to primjer jedne fasade u Draškovićevoj ulici.


Draškovićeva ulica - Zagreb
Snimio: Niveta


Međutim, jedan od meni zanimljivijih primjera masonske simbolike u Zagrebu nalazi se u Gundulićevoj ulici. Prema mojem osobnom mišljenju - cijeli je objekt na interesantan način stavljen u funkciju dualističke muško ženske simbolike. Pogledajmo najprije ovu jednokatnicu i simbole koji se nalaze na njenim muralima.

Jednokatnica u Gunduličevoj ulici
Snimio: Niveta















Simbolizam muškog i ženskog principa, iako prisutan i u ovim zanimljivim muralima, naročito je vidljiv na krovu ove jednokatnice.



Djevojke golih grudi kao da izlaze iz prirode. Od struka na niže kao da se iz lišća (prirode) pretvaraju u žene koje na sebi (na ženskom principu) nose čitav krov zgrade, a krov je po svom obliku falusni simbol, dakle: muški princip. Kao da cijela ova konstrukcija govori da je ova zgrada (kuća) kao Veliko djelo, kao univerzum u malom, zasnovana na međudjelovanju muškog i ženskog principa. 

Osim što simbol ima dvije uobičajene gore spomenute i opisane definicije, čini mi se da bi mogao imati još najmanje jednu definiciju, opis ili karakteristiku. Čini mi se da bi simbol mogao biti svojevrsna vremenska kapsula u kojoj, iz nejasnih dubina prošlosti, putuje neka originalna i nepatvorena poruka koja je namjenjena nekome iz budućnosti. Dizajnirani da izdrže sve destrukcije koje donosi put kroz vrijeme, moguće je da svi ti drevni simboli na kojima je vrijeme ostvilo svoj trag i kojima se danas divimo, u sebi nose nešto mnogo dublje i današnjem čovjeku još uvijek nedokučivo. Moguće je da je njihova mistična ljepota  u stvari dio mehanizma koji osigurava da ih ljudi, diveći im se, čuvaju i tako prenose budućim generacijama koje će biti dostojne primiti njihovu istinsku poruku i njen sadržaj. 

Niveta

1 komentar:

  1. Ako moze reklama ka nasem blogu http://amobih.blogspot.com

    Uzvratit cemo ;)

    OdgovoriIzbriši

Komentari neprikladnog sadržaja poput reklama, govora mržnje ili seksualnih aluzija neće biti objavljeni.